Creathon: University of Twente x De Twentse Golf
Op donderdag 26 september 2024 was het zo ver: de creathon van De Twentse Golf! Dit keer vond de creathon plaats bij Connect-U Stadscampus in Enschede. Meer dan 100 studenten van de University of Twente namen deel aan verschillende challenges uit het Twentse bedrijfsleven. Wat deze uitdagingen precies zijn en wie de welverdiende creathon-winnaars waren, vertellen we je graag.
Challenge 1 : De Waterbank
De WaterBank staat voor een toekomst waarin we regenwater opslaan in natte seizoenen, zodat we dit in droge tijden kunnen gebruiken. De Waterbank draagt bij aan het in evenwicht brengen van de waterbalans via hergebruik van restwater. Dit doet de WaterBank door het verbinden van vraag en aanbod van bruikbaar restwater vanuit diverse bronnen. De Waterbank wil ook in Twente, een regio die steeds gevoeliger wordt voor droogte, impact maken.
De missie voor de studenten luidde daarom als volgt: “Ontwikkel een routekaart voor de WaterBank om vraag en aanbod van bruikbaar restwater in Twente effectief te verbinden.”
Challenge 2: Jotem Water Solutions
De BluElephant van Jotem is een mobiel, decentraal afvalwaterzuiveringssysteem dat afvalwater kan zuiveren. Na zuivering via de BluElephant kan water worden gebruikt als spoelwater voor toiletten, lozing in oppervlaktewater of irrigatiewater. Natuurlijk zijn we er ons van bewust dat het lozen van fecaliën en afvalwater in lokale oppervlaktewaterlichamen kan leiden tot eutrofiëring en door water overgebrachte ziekten. Als er echter een snelstromende rivier of zee in de buurt is, kan het afvalwater veilig worden geloosd. Zonder problemen te veroorzaken voor de lokale gemeenschap. De schade die door deze lozing wordt veroorzaakt, is niet hun zorg, aangezien (ontwikkelings)landen andere, belangrijkere korte termijn gerelateerde problemen hebben.
De missie voor de studenten luidde daarom als volgt: “Bedenk een situatie of bepaal een locatie in het buitenland waar de BluElephant de meeste potentie heeft.”
Challenge 3: Vitens
Waterschaarste is een complexe maatschappelijke uitdaging. Er zijn veel belanghebbenden bij betrokken die een rol spelen in de beschikbaarheid van water en/of afhankelijk zijn van water. Denk aan consumenten, waterbeheerders of landeigenaren. Gezien de verschillende oorzaken van waterschaarste is de ruimte om met (concrete) oplossingen te komen enorm. Om die oplossingen te creëren, moeten we mensen inspireren en aan de slag zetten.
De missie voor de studenten luidde daarom als volgt: “Ontwikkel een De Twentse Golf game voor communityleden om zo het gevoel van urgentie omtrent het waterprobleem aan te wakkeren en zo met oplossingen te komen.”
Challenge 4: Koninklijke Grolsch
In Twente zijn er zo’n. 60 bedrijven die meer dan 10.000 m³ gemeentelijk water per jaar verbruiken. Omdat dit water niet langer kan worden gegarandeerd, zullen de kosten naar verwachting stijgen. De urgentie om positief bij te dragen aan het verminderen van waterschaarste in de regio is daarom ook hoger. Maar hoe activeer je die bedrijven om daadwerkelijk in actie te komen?
De missie voor de studenten luidde daarom als volgt: “Ontwikkel een innovatief concept om de gevolgen van waterschaarste in de regio effectief te communiceren richting bedrijven op een bedrijventerrein. Zorg dat het concept 1) aansluit bij de uitdagingen waarmee de bedrijven op het terrein kampen en 2) hen inspireert om actief bij te dragen aan vermindering van waterverbruik.”
Challenge 5: Waterschap Vechtstromen
Door klimaatverandering veranderen de weersomstandigheden. Het is noodzakelijk dat het waterschap de benodigde aanpassingen in het watersysteem realiseert om met de gevolgen van klimaatverandering om te kunnen gaan. Om gezamenlijk toe te werken naar een klimaatrobuust watersysteem is het van belang de gebruikers van het watersysteem te interesseren en te motiveren.
De missie voor de studenten luidde daarom als volgt: “Ontwikkel een concept dat effectief de klimaatopgave van het waterschap onder de aandacht brengt bij haar doelgroepen en hen inspireert en aanzet tot bijdragen aan de klimaatopgave van waterschap Vechtstromen.”
En de winnaar is…
Na alle enthousiaste pitches streden slechts vijf teams (één team per challenge) tegen elkaar in de finale. Helaas kan er maar één team de winnaar zijn. En dat was groepje 12 met de challenge voor Vitens. Zij creëerden de game ‘Aquamaster’. Deze game is een virtuele simulatie
waarin bedrijven water beheren in hun productieproces. Tijdens de game krijgt de speler praktische tips over waterbesparende technieken en duurzame praktijken. Een terechte winnaar als je het ons vraagt!